Inflatie treft ons allemaal
De prijzen rijzen overal de pan uit, dat zul je zelf ook wel gemerkt hebben. De aanjager van dit hele prijzencircus waren de energieprijzen die te lijden hadden onder de inval van Rusland in Oekraïne. Alles heeft een begin, maar het einde is vrees ik nog niet in zicht. Het is heel simpel, als de energie duur is, dan stijgen ook de productiekosten en worden producten, transport, logistiek, verpakking en alles wat er mee te maken heeft ook duurder. Tegelijkertijd moet ook de koopkracht (oftewel dat jij blijft kopen) in stand gehouden worden waardoor salarissen moeten stijgen, waardoor producten weer duurder worden enz. enz. Uiteindelijk verliest geld wat van zijn waarde. En dat heet dan inflatie. Je hoeft geen afgestudeerde econoom te zijn om dit te snappen.
Als consument moet je natuurlijk ook de tering naar de nering zetten. Dus je let goed op je uitgaven. Als bewuste consument deed je dat al, en kocht je bij voorkeur dingen die degelijk zijn en lang meegaan of zuinig zijn in het gebruik. Als het krap wordt, dan schrap je als verstandige consument dus de luxe producten of koopt een goedkopere variant. Als je in dienstverband werkt zal je werkgever zeer waarschijnlijk een inflatie correctie op je salaris toevoegen. Als je als zelfstandige werkt dan zal je je prijzen verhogen. Heb je een pensioen of uitkering? Dan ben je gewoon de sjaak.
Maar goed, als bedrijf kan je eigenlijk niet anders dan mee gaan in dat treintje van prijsverhogingen. Want de marge tussen wat je inkoopt en verkoopt, tja dat maakt de bedrijfsvoering en het salaris van de werknemers mogelijk. (Een bij heel grote bedrijven ook de winstuitkering voor de aandeelhouders of concerntop. Wist je trouwens dat Bol.com dit jaar een winst van 160 miljoen euro maakt die eigenaar Ahold dus graag even ontvangt? Lees dit slaapverwekkende en tegelijkertijd alarmerende artikel). Daar kan je dus niet aan tornen. De enige mogelijkheid om de prijsverhoging nog het hoofd te kunnen bieden is goedkoper inkopen, maar dat kan alleen als de kwaliteit dus ook omlaag mag.
Hoe zit ik daar eigenlijk in met Handig Goed?
Nou, het valt niet mee. Ook al wil ik het niet, ik moet de prijzen verhogen. Want als ik dat niet doe dan valt de (echt niet zo riante) marge weg en moet ik voor niks werken en van de lucht leven. Dat kan natuurlijk niet en zal het einde van Handig Goed betekenen. Zo ver wil ik het niet laten komen. Tegelijkertijd begrijp ik maar al te goed dat klanten ook niet alles blijven betalen voor de producten die ze bij mij aanschaffen. En dan heb ik het nog niet eens over de verzendkosten die echt best pittig zijn geworden! Als klein bedrijf met een scherpe missie als het gaat om duurzaamheid heb ik weinig te kiezen bij de inkoop. Ik kan dus geen kant op en probeer er het beste van te maken: kwaliteit en service blijven leveren en producten die degelijk en duurzaam zijn.
Per 1 januari zullen de verzendkosten dus omhoog gaan ook al heb ik geprobeerd ze zo laag mogelijk te houden, met als resultaat dat ik ook in 2023 weer een deel van de verzendkosten zelf zal moeten bijpassen.
Wordt het massa of blijft de diversiteit? Jij bepaalt dat ook!
Ik zal de tirade die ik hield tegen de medewerker van PostNL hier niet herhalen toen ik op de hoogte werd gesteld van de nieuwe prijsstelling voor zakelijke klanten. Maar uiteindelijk komt het er op neer dat ik als kleine webwinkel onderneming moet gaan opboksen tegen de grote jongens zoals Bol.com, Amazon enzovoort. Die eigenlijk geen webwinkels maar portals zijn, inmiddels. En door de wet van de grote getallen kan via dat medium vaak gratis verzending in het vooruitzicht gesteld worden. Want zij krijgen A – een heel voordelig verzendtarief vanwege de aantallen en B – de verzendkosten kunnen makkelijk in de verkoopprijzen worden verstopt. Ook weer vanwege die grote aantallen. Dat kan Handig Goed niet. En zolang de klant niet bereid is om de verzendkosten die nu eenmaal gemaakt worden ook te betalen zal het kleine bijzondere bedrijf het niet kunnen volhouden.
Ik vrees dus dat ook op internet de slag om de klant gewonnen kan worden door de grote ketens, zoals het nu al in de winkelstraten is. Alleen nog maar ketens met dezelfde goedkope en niet duurzame rommel, voortdurend uitverkoop. En dat de kleine bijzondere webwinkels het onderspit delven omdat ze impopulaire verzendkosten moeten berekenen.
De tijd zal het leren. Zelf boycot ik in elk geval de grote webportals als bol.com. Ook als ik hetgeen ik zoek nergens anders kan vinden. Met de gedachte dat je verandering altijd zelf in beweging moet zetten. En ik wil ook graag transparant zijn naar mijn klanten toe. Dus ik belast een deel van de verzendkosten door en leg er zelf ook een stuk bij om mezelf niet helemaal uit de markt te prijzen. En natuurlijk blijf ik verder zoeken naar manieren om mijn bedrijfsvoering zo duurzaam en tegelijk zo goedkoop mogelijk te houden.
Ik hoop dat jij ook in 2023 weer zal kiezen voor de leuke, bijzondere en duurzame dingen bij Handig Goed en haar duurzame collega’s in winkelstraat en op het internet. Omdat je daar de diversiteit ook mee in stand kan houden. En je steentje bijdraagt in een wereld waar we meer bewust kunnen consumeren.