Verzuchtingen van een kleine-webwinkelier

  • Bericht auteur:
  • Bericht gepubliceerd op:04/02/2018
  • Berichtcategorie:Blog
  • Bericht reacties:0 Reacties

4 februari 2018 – Dit is het eerste blog van 2018, ja pas in februari. Ik had door alle drukte vooral veel verzuchtingen over mijn toeleveranciers maar even geen zin/tijd/inspiratie om iets te schrijven.

Wie het kleine niet eert….

December was erg druk (joepie!) en in januari moest ik er hard aan trekken om een aantal zaken voor het nieuwe jaar te regelen. Voorraad, nieuwe producten en de aangepast verzendtarieven van PostNL hebben me goed bezig gehouden.

Hoe vaker je met grote leveranciers te maken hebt, hoe minder zin je soms in de hele webwinkelhandel krijgt. Want als kleine afnemer vindt men je alleen maar lastig. Ik ben met name niet onder de indruk van hoe PostNL met haar kleine zakelijke klanten om gaat. Op de verzending is echt niet zo veel aan te merken, pakketten worden over het algemeen netjes en op tijd afgeleverd. Maar oh de communicatie is ver te zoeken, informatie krijg je niet of 3 keer verschillend. Het is een compleet doolhof. Vandaar mijn verzuchtingen.

Ik heb het vermoeden dat ze zulke kleine klanten als Handig Goed gewoon liever kwijt dan rijk zijn. Gelukkig heb ik nu een partij gevonden waar dat allemaal stukken beter mee loopt en ik kan gewoon via PostNL blijven verzenden tegen normale tarieven. Ha ha het kan wel.nl! Jammer genoeg heb ik wel het tarief voor de brievenbuspakketten moeten aanpassen, die zijn gewoon integraal gestegen. De verzending naar België is daarentegen weer wat voordeliger geworden, prettig!

 

verzuchtingen

 

Is het grote niet weert…

Als kleine webwinkel haal je gewoon de enorme aantallen niet die leveranciers graag zien. En kan je dus ook geen echt inkoopvoordeel krijgen, laat staan enige inkoopmacht.  Bolpuntcom en dat soort webwinkels zien ze veel liever komen, vanwege de grote aantallen. Maar ja groot is ook niet alles. Het geeft in ieder geval geen voordeel voor de klanten die bij Bol bestellen. Want zij hebben zelf geen producten, die worden door andere bedrijven op de site van Bol gezet. En daar moeten die bedrijven flink voor dokken en dat wordt dan door belast aan de klanten. Dus kopen bij een groter bedrijf hoeft niet te betekenen dat je als klant voordeliger uit bent! Zeker niet als het om speciale dingen gaat. Schaalvergroting is op zich handig ( het verzamelen van de distributiestromen en zo) maar het is zo jammer dat het ten koste gaat van de menselijke maat. Die is vaak ver te zoeken in de wereld van de grote getallen.

Gelukkig heb ik inmiddels fijne leveranciers weten te vinden waarmee het prettig samenwerken is. Met goede spullen, het belangrijkste! Er staan dus weer wat leuke nieuwe producten op stapel voor in de Handig Goed webwinkel…

En toch?

Op een druilerige namiddag in januari ging de telefoon. Aan de lijn had ik een dame, ik schat wat ouder, die met een wat onvaste stem vertelde dat ze al zo lang op zoek was naar schraphandschoenen en dat ze had gehoord dat ik die in de webwinkel verkocht. Ze zei echter dat ze niet zo handig was met internet en vroeg zich af hoe ze dat bij me kon bestellen. Ik nam met plezier haar bestelling telefonisch aan, stuurde een factuur en zij betaalde via een ouderwetse acceptgiro. Toen ik het bedrag ontvangen had stuurde ik haar de schraphandschoenen op en dat was dat.

Maar een paar dagen belde die mevrouw weer. Om me hartelijk te bedanken voor het sturen van de schraphandschoenen en de goede service.

Dat soort telefoontjes zal Bol vast niet zo snel krijgen. Het verzoent mij weer met alle hindernissen en strubbelingen die je als kleine webwinkelier ervaart. En dan weet ik weer waarom het zo ontzettend leuk is! En die grote getallen? Ik laat ze aan mij voorbijgaan.

 

Jessica

jessica

Ik wil graag duurzaam maar ook comfortabel leven. Zonder ergernissen over dingen die slecht ontworpen zijn of veel te gauw stuk gaan. Of ten koste gaan van mens, dier of milieu. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Daarom ben ik met Handig Goed begonnen.

Geef een reactie