Nu 2019 op z’n einde loopt en de enorme drukte een beetje voorbij is zit ik even na te genieten van het afgelopen jaar. Een momentje van bezinning en contemplatie, wat ging er goed en wat niet? Zit Handig Goed op koers voor wat betreft groei en inhoud? En wat was er afgelopen jaar heel belangrijk?
Ik heb plezier gehad!
Ik kijk met grote tevredenheid terug op afgelopen jaar. De door mij gestelde doelen zijn gehaald en het belangrijkste is; ik heb een hoop lol gehad. Er zijn weer heel leuke en handige dingen in de webwinkel gekomen waar mensen écht wat aan hebben. Ook kan ik bespeuren dat ik het op markten kennelijk steeds iets beter aanpak omdat de verkoop op markten toeneemt. Bovendien heeft een aantal erg leuke gesprekken met mensen op markten geresulteerd in nieuwe producten in de webwinkel. Een ergonomische en duurzame afwasborstel, handige borstels voor schoenen en siliconen rietjes zijn zo van die dingen die in de webwinkel kwamen omdat mensen er naar gevraagd hebben.
Persoonlijk is toch het fijnste
Maar waar ik het meest tevreden over ben is de terugkoppeling die ik van jou en andere klanten terug krijg. Niet alleen de reviews die op de Webwinkelkeurpagina staan, maar ook de reviews op de website van Handig Goed zelf. En de spontane mailtjes die ik krijg van mensen die me laten weten dat de aankoop in goede orde is ontvangen en naar volle tevredenheid in gebruik is genomen. Ik krijg soms ook foto’s toegestuurd van de aankoop in werking. Zo kreeg ik bijvoorbeeld van Victor een foto van de zemen die hij in de webwinkel kocht en uiteindelijk in Thailand aankwamen. Ik vind dat hartverwarmend! Het bevestigd mij in mijn overtuiging dat – zelfs in de kille webshopwereld – persoonlijke aandacht en contact iets is waar we allemaal prijs op stellen.
Oeps!
Wat minder goed ging was dat jouw persoonlijke webwinkeljuffrouw een leesbrilletje nodig had. Een beetje te vaak kwam het voor dat klanten één exemplaar van het bestelde artikel kregen terwijl er meerdere exemplaren waren besteld. Uiteraard is dat direct hersteld maar het zijn dure fouten want dat betekend extra kosten voor mij. Een goede leesbril, toegerust op de taak moet dat probleem in de toekomst voorkomen. Tenzij ik gewoon niet goed uit mijn bebrilde doppen kijk natuurlijk.
Een kleurspoelinkje doet wonderen…..
Ook krijg ik nog steeds grijze haren van sommige leveranciers, die het me soms gewoon onmogelijk maken om de voorraad op peil te houden. Er wordt nauwelijks gecommuniceerd over wat er van de door mij bestelde waren op voorraad is en in veel gevallen zie ik pas wat er niet geleverd kan worden als de bestelling bij me binnenkomt. En dat is dan heel vervelend als mijn klanten zitten te wachten. Omdat ik met veel verschillende leveranciers werk is het soms een enorme puzzel om de webwinkel gevuld te houden. Dat zijn dan de momenten waarop ik me even afvraag waarom ik het mezelf zo moeilijk maak door zo’n speciaal assortiment te bieden. Dan heb ik wel even een dipje. En dan ga ik de reviews weer even lezen en weet ik weer waarom ik het doe. Nee, voor mij geen standaard assortiment wat je in z’n geheel bij een leverancier afneemt. Het gaat om handigheid en duurzaamheid, daar wordt op geselecteerd en zo moet het en niet anders. En die grijze haren die kleur ik wel een beetje bij.
Wat staat op stapel voor 2020?
Bij terugkijken hoort ook vooruitkijken. Wat gaat Handig Goed in 2020 doen? Uiteraard is er weer een nieuwe (voorlopige) marktagenda waarbij ik probeer een groter deel van Nederland te bestrijken. Want ik geef trouwe vaste klanten in het hele land graag de kans om Handig Goed eens ‘in ’t echie’ te bekijken. Zo leuk als er een klant aan de kraam staat die eerder de webwinkel heeft bezocht een babbel komt maken en de spullen in het echt kan zien.
Verder zijn er plannen om het magazijn aan te gaan pakken en daar een andere, grotere ruimte in het huis voor te gaan gebruiken. Met al die spullen op voorraad groei ik uit m’n jasje. Ook het ontvangen van grote leveringen van leveranciers kan logistiek een behoorlijke uitdaging zijn. Dus daar moet ik wat voor bedenken. Een hoop gepuzzel.
De website zal weer eens onder handen genomen worden zodat deze toegerust is op de eisen die modern internet verkeer met zich meeneemt. Maar wees gerust, de eenvoudige opzet zal niet verdwijnen!
Uiteraard heb ik weer de nodige handige dingen op mijn verlanglijstje staan voor in de webwinkel. Op dit moment ben ik in onderhandeling met een leverancier van mooie linnen schorten. Verder ben ik nog steeds op zoek naar vierkante afwasteilen die niet van plastic zijn gemaakt en toch betaalbaar. En de handslagroomkloppers…. Dat is een niet aflatende zoektocht. Ze moeten toch weer ergens te krijgen zijn?
Te verbeteren
Ik ben een studie aan het maken van het nog verder verduurzamen van inpakmaterialen. De plastic hoesjes waar de verzendlabels in zitten zijn me een doorn in het oog. Maar ik moet ze gebruiken omdat de ervaring heeft geleerd dat adresstickers nog wel eens van de doos af gaan en dan is het pakket reddeloos verloren. Ik denk nu een alternatief gevonden te hebben maar moet dat nog verder uitzoeken en proberen. Hetzelfde geldt voor de bubbelenveloppen die ik voor kleine platte producten gebruik. Dat moet ook beter (plasticvrij!) kunnen. Heb jij nog suggesties over wat ik zou kunnen verbeteren? Dat hoor ik natuurlijk heel graag!
Even uitblazen
Nog even en het is Kerstmis en vlak daarna sluiten we het jaar af. Een goede periode om tijd door te brengen met de mensen die je lief hebt en te genieten van elkaars gezelschap. Zelf ga ik ook een beetje in de ruststand, kerst en contemplatie, een beetje bijkomen en plannetjes smeden en gewoon lekker met de poes op schoot bij de kachel zitten. Even genieten van dagen waarop niets hoeft en alles mag. En volgend jaar vol energie weer handig en goed aan het werk.
Ik wens je heerlijke feestdagen toe en een inspirerend 2020!
Jessica
Hallo Jessica.
Vandaag mijn eerste levering van je ontvangen en alles zag er goed uit.
Ook ben ik onder de indruk van je website, de artikelen zijn goed omschreven en voorzien van enkele handige tips.
Alleen een ding!
Ik krijg sterk de indruk dat je je fijne bedrijf gaat sluiten omdat er zoveel artikelen instaan die zijn uitverkocht of niet meer leverbaar, echt heel veel.
Is dat zo of is het na de feestdagen nagenoeg uitverkocht ?.
Ik hoop dat dit tijdelijk is want ik ben heel blij dat ik je heb ontdekt en ik deel dezelfde mening van duurzame gebruiks artikelen.
Groetjes van Jeanne Hagen, een tevreden klant.
Hallo Jeanne,
Wat leuk om te horen dat Handig Goed je bevalt!
En nee, Handig Goed gaat echt niet sluiten hoor! Het gaat juist erg goed.
De redenen dat je veel dingen op ‘uitverkocht’ ziet staan lopen nogal uiteen. Sommige artikelen heb ik ooit eenmalig en in kleine aantallen ingekocht en als ze dan op zijn staat er uitverkocht. Andere dingen kan ik niet meer inkopen omdat de producent er mee gestopt is. En sommige dingen zijn gewoon even uitverkocht maar duren wat langer om weer op voorraad te zetten en dan zet ik ze ook op uitverkocht zodat mensen niet onnodig lang zitten te wachten.
De dingen die werkelijk uit het assortiment gaan zullen op termijn ook van de website verdwijnen. Dat is een kwestie van voorjaarsschoonmaak van de webwinkel en wat technische dingen waar ik je niet mee zal vermoeien. Dus wees gerust Handig Goed is volop in bedrijf en ik ben van plan om dat ook nog lang te blijven!
Handige Groet,
Jessica