Gratis verzending; een opmerking van een klant over het rekenen van verzendkosten zette me aan het denken hoe ik nu eens helder kan uitleggen hoe Handig Goed daar mee om gaat en wat er onder dat topje van de ijsberg zit.
Yeah! Gratis verzending!
Veel mensen zien bij het berekenen van verzendkosten slechts het topje van de ijsberg. Want tegenwoordig word je bij het kopen via internet lekker gemaakt met ‘gratis verzending’. Nu ben ik nogal kritisch aangelegd en heb ik na een poosje op deze aardkloot rondgelopen te hebben begrepen dat het woord ‘gratis’ eigenlijk geen enkele betekenis heeft. Gratis betekent dat je iets koopt waar je niets voor hoeft te betalen. Dat is raar want kopen is het aanschaffen van een product of dienst tegen betaling. Je betaalt ergens voor en toch hoef je niets te betalen. Mjam dat vind ons reptielenbrein zooooo lekker! Dat reptielenbrein ziet namelijk liever het woordje Gratis Verzending dan het bedrag onder de streep.
Niets is gratis in het leven, behalve de zonneschijn.
Maar als je dat stukje brein even uitschakelt en in de kritische stand gaat weet je gewoon dat het niet kan kloppen. Veel webwinkels bieden gratis verzending. Maar die verzending is echt niet gratis. Het bedrijf wat de pakketten vervoert doet het niet gratis, de mensen die daar werken doen het niet gratis en de auto’s rijden ook niet op gratis brandstof. Het betekent alleen maar dat er genoeg marge op de producten wordt gemaakt om de kosten van verzending daar mee te kunnen betalen. Het wordt onzichtbaar doorberekend aan jou, de klant. Soms is het, als je een beetje goed oplet ook te zien; een product wat bij Bol.com 16,95 kost wordt elders voor 10 euro aangeboden. Voila! 10 euro voor het product, 6,95 voor de verzending. Maar ja Bol.com zet de magische woorden GRATIS VERZENDING bij het product en jouw reptielenbrein vreet dat met grote tevredenheid, want je hoeft geen verzendkosten te betalen dus hebt een voordeeltje behaald. Terwijl je net zo veel betaalt als je het elders koopt, inclusief verzendkosten. Je wordt – kort gezegd – gewoon voor de gek gehouden.
Transparant in prijzen.
Met Handig Goed probeer ik zo transparant mogelijk te zijn over verzendkosten. Een pakketje vervoeren over een afstand kost nu eenmaal inspanning van mensen en energie. Stel je voor dat je in Rotterdam woont en iets bij Handig Goed koopt. Het pakketje moet van Gieterveen naar Rotterdam vervoerd worden. Dat is zo’n 243 kilometer en ongeveer 2,5 uur rijden met de auto. Dat kost zo om en nabij de 92 euro aan autokosten en 5 uur tijd. Uitgaand van een uurloon van 7 euro zou het dus 127 euro moeten kosten om dit pakketje van Gieterveen naar Rotterdam te brengen. Door gebruik te maken van een bedrijf die allerlei pakketten kan combineren is de kostprijs voor pakketvervoer terug gebracht naar 6,95 per pakket. En dat is dus het tarief ook voor mijn klanten om een pakket te laten bezorgen.
Voldoende marge = iets kunnen weggeven
Heeft een klant voor voor een aanzienlijk bedrag aan spullen besteld? Dan kan Handig Goed het zich veroorloven om de verzendkosten voor haar rekening te nemen. Dat is dan dus werkelijk gratis verzending voor de klant, de kosten zijn er echter wel maar worden betaald door Handig Goed.
Brievenbuspakketjes, het klinkt zo leuk
Ja en dan de brievenbuspakketjes! Zo makkelijk want zo’n pakketje past gewoon door de brievenbus en het is een laag verzendtarief want er passen natuurlijk veel meer brievenbusdoosjes in een auto dan gewone pakketten. Het is dus logisch dat die goedkoper zijn. Maar per 1 januari 2019 zijn de tarieven voor deze pakketjes weer omhoog gegaan. Die pakketjes kosten nu € 4,40 (*) om te verzenden. Ik heb er hoofdbrekens van gehad wat ik met dat tarief moest doen. Uiteindelijk heb ik besloten het tarief niet te verhogen en het verschil van 45 (*) cent zelf bij te passen. Want ook al wil ik heel transparant zijn over verzendkosten, ik wil Handig Goed ook niet uit de markt prijzen. Nu maar hopen dat de groei van Handig Goed doorzet zodat dit stukje verlies goedgemaakt wordt.
Best wel ingewikkeld
Handig Goed heeft, zoals je misschien al gezien hebt, een bijzonder en divers assortiment, dat je nergens anders ziet. Dat is wat deze webwinkel zo bijzonder maakt. Nou ik kan je vertellen waarom dat bijzonder is! Het inkopen voor Handig Goed is namelijk best wel een helse klus. Omdat ik zo veel verschillende producten verkoop, koop ik dus ook in bij veel verschillende leveranciers in binnen- en buitenland. Ik kan geen enorme aantallen voorraad inkopen en dus krijg ik voor alles wat ik inkoop ook gewoon 100% van de transportkosten en vaak ook invoerrechten voor mijn kiezen. (Als je in heel grote aantallen kunt inkopen krijgt de inkopende partij het vaak gewoon gratis toegezonden, ook als het uit bijvoorbeeld de VS komt). Wat van ver moet komen is duurder om in te kopen.
Kosten en marge zijn getrouwd
Die kosten moeten doorberekend worden in de inkoopprijs van de producten maar de verkoopprijs kan ik niet zo maar verhogen. Het moet voor jou als klant ook een redelijke prijs zijn. Met andere woorden; de marge die ik maak op producten is stukken kleiner dan de grote webwinkels die meer van het zelfde verkopen en gratis verzending bieden. Zij zijn slechts een schakel tussen producent en consument en maken daar een aardige marge op. De keus om een apart en divers assortiment te hebben heeft direct invloed op de prijzen en verzendkosten van Handig Goed. Kosten en marge vormen een stabiel en ook duurzaam huwelijk.
Van de lucht of in de lucht
Ik ben niet met Handig Goed begonnen om veel geld te verdienen. Ik ben deze webwinkel gestart omdat ik vind dat dingen anders kunnen. Bewustzijn over wat een product kost aan grondstoffen en energie zorgt er voor dat mensen meer verstandige keuzes maken. En als veel mensen dat doen wordt onze aarde minder belast. Zo simpel is het gewoon. Maar van de lucht leven kan ik niet. Dus Handig Goed moet ook ruimte bieden voor het maken van een (bescheiden) winst zodat ik daar van kan bestaan en Handig Goed in de lucht kan houden.
Kijk, dit hele bovenstaande verhaal zit natuurlijk in mijn hoofd omdat ik met hart en ziel bezig ben om Handig Goed levensvatbaar te houden en – niet in de laatste plaats- het kritisch denkvermogen en bewustzijn bij mensen te prikkelen over consumptiegedrag. Bewust worden van je eigen reptielenbrein dat het liefst de woorden Gratis Verzending ziet maar niet kijkt naar het eindbedrag op de factuur is een belangrijke stap.
Gratis is een woord wat we eigenlijk niet meer zouden moeten gebruiken, zeker niet als het om duurzaamheid gaat. Wat gratis bestaat gewoon niet, er betaald altijd wel iemand. En dat de aarde een hoge prijs betaald dat is geen nieuws, toch?
Jessica
(*) genoemde bedragen kunnen inmiddels gewijzigd zijn vanwege stijgende kosten.
Beste Dorothy,
Heel fijn om deze reactie te krijgen! Het bevestigd mijn vermoeden dat ik toch echt niet de enige ben die hier over nadenkt. En jouw opmerking over het meer tijd kosten van deze manier van leven geeft mij weer inspiratie voor een blog. Want inderdaad, bewust leven kost meer tijd en inspanning. Maar is dat erg? Wordt vervolgd 🙂
Handige groet
Jessica
Wederom bedankt voor je open en eerlijke uitleg.
Ieder weldenkend mens weet dat gratis niet bestaat in het leven, ook al laten de grote bedrijven ons geloven dat dit wel zo is. Daarom betaal ik graag verzendkosten voor producten die er voor mij toe doen.
Ik doe als persoontje ook mijn uiterste best om onze planeet leefbaar te houden, koop heel bewust en lees elk etiket. De papieren verpakking van b.v. het Ulu mes gebruik ik weer om levensmiddelen in te verpakken of hergebruik het voor een ander doel. Een doosje wordt veranderd in een box waarin ik van alles bewaar met behulp van oude tijdschriften die ik er weer opplak ter verfraaiing.
Deze manier van leven kost wat meer tijd, ik heb het graag over voor onze planeet ook al wordt ik hier geregeld schreef om aangekeken.