Keurmerken
Eigenlijk ben ik niet zo van de keurmerken en dergelijke. Want je kunt voor alles wel een keurmerk verzinnen en net doen alsof het daardoor beter of waardevoller is. Voorbeelden te over van zaken met keurmerken die ook weer niet alles zeggen. Want een keurmerk voor duurzaamheid zegt niets over diervriendelijk en andersom. Het is ook een hele handel geworden want de producent moet – buiten het voldoen aan allerlei voorwaarden – over het algemeen een stevig bedrag betalen om zo’n keurmerk te mogen voeren. En dan ligt een waar ‘businessmodel’ al snel op de loer.
Goede wijn behoeft geen krans
Aan de andere kant geven keurmerken de consument ook de zekerheid dat er gekeken is naar alle aspecten van een product. Want zeg nou zelf, je hebt toch geen zin om alles zelf te gaan uitpluizen? Okee, ik kan zien dat de koeien van boer Koops altijd buiten lopen in het natuurgebied en dat hij zelf hooit op zijn land, dus ik weet dat het snor zit met de diervriendelijkheid en duurzaamheid. Hij heeft geen keurmerk voor zijn vleesproducten maar ik weet dat het goed zit omdat ik dat zelf kan zien. Hij is niet bereid om zo’n enorm bedrag voor een biologisch keurmerk te betalen en dat hoeft ook niet. Want zijn klanten halen de producten in de boerderijwinkel af en zien met eigen ogen hoe het bedrijf wordt gevoerd.
Maar ja, als je in de stad woont heb je daar natuurlijk helemaal geen zicht op. Dan is een keurmerk wel handig.
Webwinkelkeur
Toen ik in 2015 met de webwinkel begon dacht ik natuurlijk ook na over een keurmerk. Maar het was gewoon nog niet te betalen voor mij en ik besloot dit pas te gaan regelen als Handig Goed zich levensvatbaar had getoond. Nu, ruim drie jaar later kan ik wel zeggen dat dat laatste gelukt is. En heb ik besloten om mij toch aan te sluiten bij een keurmerk voor webwinkels. Het helpt mij om de laatste puntjes op de i te zetten in de webwinkel, een beetje een stok achter de deur zeg maar. En voor mijn klanten is het ook prettig de zekerheid te hebben dat de zaken goed geregeld zijn en er ook altijd een partij is die mijn handelen keurt en beoordeeld. Ik heb me dus aangemeld bij Webwinkelkeur. Zij hebben mijn webwinkel nauwkeurig bekeken en ….goedgekeurd!
Soms is het fijn als iemand meekijkt
Ik heb nog nooit een geschil gehad met een klant en wil dat ook graag zo houden. Want ik wil het klanten gewoon naar de zin maken en iets kopen bij Handig Goed moet gewoon een fijne ervaring zijn. Maar mocht het ooit voorkomen dat de klant en ik werkelijk van mening verschillen hoe iets moet worden opgelost dan is er een derde partij die onafhankelijk een advies uitbrengt hoe het ontstane probleem op te lossen. Dat is natuurlijk gewoon fijn om achter de hand te hebben.
Vanaf vandaag staan de logo’s van Webwinkelkeur dus op mijn website. En klanten kunnen makkelijk en snel een beoordeling geven over mijn webwinkel en producten. Maar uiteraard vind ik het nog steeds leuk om beoordelingen via Facebook of gewoon op mijn website (of zelfs in de mail) te ontvangen.
Test 1, 2, 3,
Ik ben nog volop aan het testen hoe ik nu het best gebruik kan maken van de mogelijkheden voor beoordelingen van Webwinkelkeur en het is beslist niet mijn bedoeling om jou als klant achter de broek aan te zitten met verzoeken voor beoordelingen. Het inrichten van dit hele gebeuren, nou daar kan je op afstuderen en ik ben er dus volop mee bezig. Ik probeer de automatische meldingen zo veel mogelijk uit te zetten en je er niet mee lastig te vallen. Mocht dat toch gebeuren, stuur me een mail.
Enfin, gefeliciteerd voor mezelf voor dat roze vinkje op de website en ik hoop dat jij het ook leuk vind.
Handige groet,
Jessica